اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

اختلال فابینگ در ایران در وضعیت هشدار است

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه در جامعه ایرانی ۷۶ درصد شهروندان به اختلال فابینگ مبتلاهستند،گفت: البته میزان این اختلال از خفیف تا شدید در ایران متغیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، کوروش محمدی رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با حضور در برنامه گفتاورد رادیو تهران درباره «فابینگ»گفت: این مساله یک به عنوان اختلال کارکردی در حوزه اجتماعی شناخته می‌شود که البته از دل این اختلال مجموعه‌ای از آسیب‌های اجتماعی منتج می‌شود.
به گفته محمدی، فابینگ یک اختلال جهانی و همه گیر است. این واژه در فرهنگ لغت لاتین وجود ندارد و واژه ای ابداعی است. پیشینه شکل‌گیری آن نیز به سال ۲۰۱۲ و آژانس تبلیغاتی مک کان(مک کین) برمی‌گردد که به همزمان با رشد رفتارهای افراطی، تلفن‌های مطالعه بر این مساله را آغاز کرد.
او افزود: اصطلاح فابینگ مرکب از دو واژه تلفن و آدمهای طلبکار گرفته شده است. چندی پیش نیز در اعتراض به گسترش این نوع رفتارها کمپین stop phubbing شکل گرفت.

محمدی با بیان اینکه در این اختلال افراد از ارتباطات موثر فردی فرار می‌کنند، گفت: متاسفانه ارتباطات موثر در جامعه افت پیدا کرده است.بر اساس استانداردهای موجود ۷۵ درصد ارزش ارتباط، شنیدن و توجه کردن است اما در اثر این اختلال دیالوگهای واقعی تحت الشعاع قرار گرفته است. تا جایی که افراد حین پیاده روی، رانندگی حتی افراد در مشاغل حساس به شکل افراطی از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.
او با بیان اینکه در جامعه ایرانی ۷۶ درصد شهروندان به اختلال فابینگ مبتلا هستند ،گفت: البته میزان این اختلال از خفیف تا شدید در ایران متغیر است.
به گفته او ۴۵ درصد زوجین ایرانی به این اختلال دچارند و ۲۴ درصد از آنها علت نارضایتی و اختلاف را اختلال و ناهنجاری رفتاری عنوان کرده‌اند.
محمدی با بیان اینکه فابینگ در تقاطع بسیاری از اعتیادهای اینترنتی قرار دارد، گفت: البته خود اختلال فابینگ هم ریشه در اعتیاد اینترنتی دارد. افرادی که دچار این اختلال هستند وجود تلفن همراه برای آنها هویت شده است و دستکم ۴ بار در روز به صورت دزدکی به تلفن همراهشان سرک می‌کشند.
او چک کردن روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بار تلفن همراه را نشانه ای از بروز این اختلال عنوان و خاطرنشان کرد: یعنی فرد هر سه تا ۵ دقیقه یکبار به گوشی ورود می‌کند.

این آسیب شناس اجتماعی درباره ریشه‌های شکل‌گیری این اختلال گفت: در بسیاری از خانواده های امروزی گفتگویی وجود ندارد و نوروز گذشته که به علت کرونا بسیاری از خانواده ها مجبور شدند در خانه بمانند و کنار هم باشند آمار پرخاشگری ، خشونت و طلاق نیز زیاد شد. اینها همه نشان می‌دهد برای فضای گفتمان برنامه‌ریزی نداشتیم.

او نظام آموزش و پرورش در ایران را ناکارآمدترین حوزه دانست و افزود: این وزارتخانه در بحث اجتماعی‌کردن نتوانسته فضایی را برای مهارت گفتگو و ارتباط موثر فراهم کند.

او همچنین از جاماندگی علم روانشناسی در برابر تغییرات تکنولوژی خبر داد و گفت: این تغییرات به قدری سریع و ناگهانی اتفاق می‌افتد که جامعه همواره به حالت نگرانی و هراس است و بر سلامت روحی و جسمی افراد تاثیرات فراوانی می‌گذارد. فارغ از مسائل روحی و روانی، گردن درد، مچ درد، حواس پرتی، خودمنفی پنداری از عارضه‌های دیگر پیشرفت تکنولوژی و به تبع آن فضای مجازی درجامعه انسانی است.

او از دیگر عوارض پیشرفت‌های لجام گسیخته تکنولوژی در حوزه ارتباطی سخن گفت و افزود: انزوای اجتماعی به ویژه برای کودکان و نوجوانان یکی از این تاثیرات سوء است. این قشر از جامعه امروزه در مهمانی‌ها و در جمع حرفی برای گفتن ندارد چون ادبیات اجتماعی را نیاموخته است. بین ترتیب کیفیت تعاملات اجتماعی در تمام دنیا کاهش یافته است.

او از افت شدید همدلی در جامعه به واسطه پاندمی کرونا خبر داد و افزود: در روزهای ابتدایی پاندمی کرونا درباره فاصله اجتماعی و حفظ آن برای جلوگیری از شیوع بیماری هشدار می دادند که این اصطلاح درست نبود . ما نیاز به حفظ فاصله فیزیکی داریم چرا که پیش از پاندمی نیز فاصله اجتماعی بین افراد جامعه وجود داشت؟

او فروپاشی نظام خانواده، ولنگاری اجتماعی، عادی سازی در روابط، دین گریزی، کاهش معنویت، بی هویتی فرهنگی را از تاثیرا مخرب وابستگی زیاد به فضای مجازی دانست و افزود: در رأس این آسیب‌ها کاهش میزان مطالعه و ورزش قرار دارد.

او خودمیزان پنداری و خوددانا پنداری را از دیگر عوارض اجتماعی استفاده زیاد تلفن‌های همراه دانست و گفت: این اختلال همچنین به سواد رسانه ای و بصیرت رسانه‌ای نیز آسیب می‌زند.

او درباره علائم فابینگ گفت: اگر سر سفره هستید و مدام به گوشی سرک می‌کشید، اگر هندزفری در گوشتان هست و در عین حال مشغول به انجام کار دیگری نیز هستید، احتمالا به فابینگ مبتلا شده‌اید.
او افزود: هر زمانی که تمرکز شما به سمت تلفن همراه سوق داده شد و از ارتباط سالم عبور کردید و دچار بی اعتنایی و بی احترامی به افراد نزدیکتان بشوید به فابینگ مبتلا شده اید.
او درباره راهکارهایی برای جلوگیری و درمان فابینگ گفت: باید در خانواده برنامه ریزی اجتماعی داشته باشیم. در وعده های غذایی گوشی حضور نداشته باشد همچنین برای استفاده از گوشی های همراه درمنزل ساعات مشخصی تعیین شود. تا این فرصت به تهدید تبدیل نشود. در خانواده باید یک گفتمان سالم و دموکراتیک تعریف شود در حوزه ارتباطی باید خانواده ها را آموزش دهیم. و ارتباط موثر ( گفتمان سالم و مداوم ) را در خانواده ها گسترش دهیم.
او افزود: پاک کردن برنامه های وقت گیر در تلفن همراه، توانمند سازی ارتباطی دانش آموزان درآموزش و پرورش از دیگر راهکارها برای پیشگیری از دچار شدن به فابینگ است.
او تصریح کردک به ویژه در آمزوش و پرورش باید از پارداوکس حذف گوشی در مدرسه و دادن سیم کارت رایگان به دانش آموز توسط وزارت ارتباطات بگذریم.

شایان ذکر است، برنامه گفتاورد کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است که به تهیه کنندگی ساناز باقری و سردبیری و اجرای کارشناسی امیر دبیری مهر روزهای زوج از ساعت ۱۲ بر روی آنتن می‌رود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا